الثلاثاء، 15 ديسمبر 2009

سنه اولي نضج




مش عارف ابتدي او اقول ايه بس هكتب اللي يجيي علي بالي علطول
انا في اللحظه دي بالذات شايف نفسي مختلف  عن محمود بتاع زمان شايف حد عنده مقدار من القوه والحب والاحترام والثقه بالنفس والتحدي ومواجهه الحياه بكل ما فيها من قسوه اخيراااااا طلعت من القوقعه اللي كنت فيها
من سنه و6 شهور انضميت للجروب وقتها كنت خايف .خايف من نفسي لاني مش واثق اني ممكن اخرج من السجن اللي كنت فيه بس مع مرور الوقت والجو الصحي اللي عشت فيه ابتديت احس بنفسي بوجودي بين البشر واني موجود مش مجرد خيال الكل بيدوس عليه
ابتديت اركز علي الاعتماديه وده كانت غلط لان الشفا من الاعتماديه هو النضج .وده لقيته في الجروب لقيت ان ليا حقوق وعليا واجبات احترم اللي قدامي وهو يحترمني .يكون فيه حدود صحيه مع اللي قدامي كل ده اتعلمته من الجروب وابتديت اطبقه علي حياتي عموما
حسيت وقتها اني مش بفكر في الاعتماديه او العلاقات الاعتماديه المثليه المثاليه اللي كنت بدور عليها
الخوف اللي جوايا تدريجيا ابتدي يروح يبعد بعيد منكرش اني لسه فيه  خوف بس مش زي الاول
امبارح في الجروب كان احتفالي بمرور سنه علي التبطيل وكان كل اللي ساعدوني موجودين معايا وبعضهم كان غايب والدكتوره نانيس كمان جتلي تحتفل معايا لاول مره احس بأهميه حاجه انا عملتها لنفسي .حاجه كبيره لمحمود طول عمري بحاول اساعد اي حد علي حساب نفسي بس اتعلمت احب واتحب بحدود صحيه
اتكلمت عن  نفسي ازاي اني اتغيرت من حاجات كتيره كانت مسيطره عليا وان فيه في الدنيا ناس تساعدك من غير مقابل ناس بتحبك بجد وحابب اقولهم حاجه
(r)وجودك جنبي فرق معايا كتير من زمان كنت بدور علي صديق وده لقيته فيك ولقيت انك بتساعدني كتييير جدااااا ويمكن انت اللي شجعتني اني اتغير لما لقيتك انت كمان بتعمل ده انا بحبك وبحترمك جداااااا
(مجاهد)انت كمان وجودك معايا مهم جدا يمكن انت اكتر حد بتفهمني بتفهم كلامي وجودك في الجروب ساعدني كتيير جدا
(كنت مثليه والان مشفيه)انا بحبك جدا لانك حد كويس جدا ولذيذه وطيبه وعندك نقاء مش موجود عند كتيير واهم حاجه انك بتحسي بيا اوي اوي وده مهم جدا
(مثليه في طريق التعافي)انتي كمان فرقتي معايا جامد جدا يمكن اكتر حد بحبه وبقدره كتير واحنا لسه مكملين الطريق مع بعض ان شاء الله
(د.نانيس)من قبل ما انضم للجروب وكان فيه قبول غير مشروط منك اتجاهي وده فهمته لما دخلت الجروب وقوفك جنبي ساعدني كتير احساسك بألامي كان بيفرق معايا لغه الحوار المتبادله وتصميمك اني اخد قراري بنفسي كان اول خطوه بأحساسي بنفسي
(د.اوسم)دورك الذكوري في حياتي خلاني اكمل الطريق لان طول عمري كنت بدور علي ذكر اتمثل بيه او اقلده ولقيت ده فيك اتعملت منك حاجات كتييره جدا واهمها النضج في تصرفات كتييره مع اختلافنا في الرأي احيانا بس انت علمتني المواجهه
(h)نقاءك هو كمان ساعدني كتير وخلاني اتعلم ده منك
(k)انت كمان وقوفك جنبي من زمان ساعدني كتيير في اوقات في حياتي كانت صعبه
(r)حنيتك وطيبتك واحساسك بيا فرق معايا انت حد طيب اوي وأب يا بخت اولاك بيك انا فخور بمعرفتي بيك وبوجدك جنبي
واخيرا الباقي كان ليهم دور في تعافيي شكرا بجد ليكم وجودكم معايا فرق كتيير
نسيت اشكر اصدقائي الغييرين اللي تقبلوني بعد ما عرفوا عني معاناتي مع المثليه ده كمان فرق معايا يمكن بعد العلاج قولت لصديق ليا وتقبلني واسلوبه معايا مفرقش عن الاول والتاني كنت قولتله من فتره كبيره جدااااااااااا بس نسيت اني كنت قولتله ووقتها برضه تقبلني
انا شايف ان الاغنيه دي مناسبه ومعبره
************
مديلى ايدك سلم عرفنى بنفسك بقى واتكلم
سيب فى الدنيا علامة تعلم افتكرك بيها
فى ناس نقابلها تعدى وفى ناس بتطول السما وتعدي
وتلاقى اللى واخدها تحدى ده الاول فيها
عايزة الدنيا اللى يضحكلها والله ماتيجى غير بكده شكلها
افتح لها قلبك حبها وانت اللى هتفرح بيها
افتح قلبك افرح افتح قلبك افرح
اوعى تعيشها مقصر ولا تزعل ثانية وتتاثر
متخدهاش على قلبك قصر يابنى وقوم بينا
اصحى وشغل عقلك لا تيأس ايه ده بيتهيالك
لو محتاجلى فى حاجة انا جمبك ده احنا لبعضينا
عايزة الدنيا اللى يضحك لها والله ماتيجى غير بكده شكلها
افتحلها قلبك حبها وانت اللى هتفرح بيها

هناك 17 تعليقًا:

غير معرف يقول...

أنا فرحان لتقدمك واجتيازك السنه الأولى بنجاح واتمنى أدخل سنه أولى نضج زيك ....
موفق يا أخي وان شاء الله أشوفك
بأعلى المراكز

طفلتى تعبانه يقول...

انا بهنيك على تقدمك جدااااااا من قلبى ومبروك على السنه دى
اقولك ايه كل سنه وانت طيب :)
عقبال عمرك كله يارب
ونفسى اوصل للى انت وصلتلو بس اعتقد انه صعب اووووووووووووووى بس كل شئ جايز احنا فى زمن المعجزات:)
واشكرك عشان انت شايف انى سعدتك ولو بجزء صغير اوى بس ده شئ يسعدنى
بتوفيك ياصديقى
واتمنالك الاستمرار
سلام

محمود يقول...

optimismray
شكرا علي اهتمامك وان شاء الله تكون في طريق النضج ونكون كلنا سوا في طريق التعافي

محمود يقول...

مثليه في طريق التعافي
اكتر واحد كان ممكن يتكلم عن ان طريق التعافي صعب اوووووووووي هو انا لاني انا جاي من تحت خالص يمكن كنت من الناس المتصالحين مع نفسهم لما كنت بكون في علاقه اعتماديه بس بمرور الوقت وبمساعدتكوا ابتديت اخرج وبيكوا ومعاكوا ومعاكي هنخرج ان شاء الله
الطريق صعب بس الامل يبقي دائما طالما الرفقه صالحه

أب مولود من جديد يقول...

انا R الثانى
انا فرحان لك جدا و فخور بيك و عاوز اقول لك انك مثال يحتذى بية و ان كان ليك يد كبير فى رحلتى انا كمان فانا متشكر ليك على الهامى و تشجيعى و عبال ما نبارك لك على العروسة

محمود يقول...

rالتاني
بالعكس وجودك جنبي علمني حاجات كتييره جدا وحسسني بالاطمئنان في اوقات كنت بحتاج فيها حد يكون جنبي وكنت بلاقيك فشكرا ليك انت

مجاهد يقول...

السلام عليك يامحمود
انا سعيد ان يكون ليه دور فى تعافيك وان كنت بساندك زى ما بتساندنى..
الف مبروك على هذا الكبران
:)
على فكره مش مجامله
انا فعلا لمست نضوجك فى موقف وهحكيلك عليه لما اشوفك بس متوقع انك ممكن تستنتجه
:)
يارب هالسنه تكون فى تقدم وتحقق اللى انت عاوزه..
وانت كتير ساعدتنى فى التعافى وربنا يديم بينا المعروف

محمود يقول...

وقوفنا جنب بعض هو اللي بيساعدنا عالنضوج زي ما الدكتور بيقول.وان شاء الله قريبا اهنيك انا كمان بالسنه بتاعتك

كنت مثلية و الآن مشفية يقول...

محمود .. كل سنة و انت فى نضوج مستمر.مشوارك مشجعنى و مدينى امل فى بكره. كان نفسى اكون معاك فى احتفالك بس البوست الاخير خلانى احس انى معاك.
انا كمان بحبك اوى انت عارف انت قريب من قلبى جداً لانى شبهك فى حاجات كتيرة.
انشاءالله هانحتفل مع بعض بمرور سنة و اتنين و عشرة و نفتخر بالمشواير اللى مشيناها.

محمود يقول...

ان شاء الله وزي دايما ما بقول الامل يبقي دائما طالما الرفقه صالحه.تحياتي

أثمن من اللآلئ يقول...

أحم أحم أحم
===========
مبرووووووووووووك الكحلي يا معلم

أنا كمان أخدتها :]

كانت فرحتي بيها كبييييييييييرة :)

أنا متعبتش في طريق التعافي أكتر مما تعبت في اني أعد الفتره اللي فضله ليا على ما السنة تفوت
ههههههه

اخر مزهقت قولت هحسبة من عيد ميلادي اللي قبل اللي فات .. وفعلاً لما جيه عيد ميلادي .. كانت هديتي اني افتكرت ان كده بقت سنة ههههه :)


أنا فرحان لك قوي يا محمود .. وعايز اقولك انك كنت ناضج من فترة طويلة جداً ولما كنت بشوفك بشوف بجد راجل يعتمد عليه

حتي في تهريجك ... بتعرف تضحكني .... علشان مافيش حد يفهم غلط ويحاول يوقع في الكلام انا مقصدش انهك بهلوان ولا حاجة .. لا
انا اقصد انك انسان خفيف الظل.ههه

طب سلام بقى علشان شكلي هعك هههه

اخوك

لؤلؤ

محمود يقول...

يا باشا قول اللي انت عاوزه ومحدش يقدر يقول حاجه لانك حد كويس جدااااااااا ومن الناس القليله اللي بعرف اتكلم معاهم ويفهموا دايما وجهه نظري.تحياتي يا معلم

mo7eb RAsol ALLAH (dr_m) يقول...

باسم الله ما شاء الله
ربنا يكرمك يا أخى ويثبتك
بجد أثلجت صدرى
ربنا يوفقك يارب
ودايما يارب فى ازدياد

mo7eb RAsol ALLAH (dr_m) يقول...

باسم الله ما شاء الله
ربنا يكرمك يارب ودايما كدا فى زيادة
سبحان الله
بجد فتحتوا قلبى من جديد
وحسستونى إن الدنيا فيها خير كثير ما كنتش واخد بالى منه
معقولة فيه كدا
ما شاء الله
أتمنى إنك تقبل مرورى
وتحياتى ودعواتى إلك بالثبات والنجاح والسعادة دايما يارب إن شاء الله

محمود يقول...

شكرا مرورك علي المدونه وتحياتي وشاكر علي اهتمامك

باحث عن التعافي يقول...

حاجة جميلة و مشجعة قوي اني اشوف الانجاز و السعادة اللي الناس اللي سبقوني في مسيرة التعافي وصلوا ليها
بجد انا مبسوط قوي بكل الناس اللي حققت الانجازات دي و باتمنى ربنا يوفقني و اقدر احقق جزء من الانجازات دي - انا لسة جديد قوي في المسيرة
ربنا يثبتك في مسيرة التعافي انت و كل الناس اللي ماشية في طريق التعافي

محمود يقول...

باحث عن التعافي
شاكر ليك مروك وتعليقك وان شاء الله تكون معايا ومعانا في طريق التعافي لاننا بنور الطريق لبعض .تحياتي