الاثنين، 8 يونيو 2009

بره الشبابيك


بره الشبابيك غيوم.بره الشبابيك مطر

بره الشبابيك غيوم. بره الشبابيك مطر


مانا خايف كده خايف وحاسس بالخطر


ده حزن ولا وتر ده قلب ولا حجر ده دمع ولا مطر


ماناخايف خايف خايف وحاسس بالخطر


كنت عائدا من الجروب بس جلسه غريبه بعض الشيئ وكنت بالسياره استمع لاغنيه محمد منير بره الشبابيك وقدجذب انتباهي هذا الكوبيله المكتوب.منذ فتره قصيره بعض الشيئ خرجت لمعترك الحياه الي العمل بعد عام كامل من العلاج وتخرج منذ سنتين لكن وقتها لم افكر في البحث عن العمل او التواصل لوجود خوف بداخلي من ان افشل في التواصل مع البشر وقد لازمني هذا الخوف لمده سنه الي ان انضممت للجروب العلاجي كنت شخص اخر غير الان لا انكر انني مازلت في حاجه ماسه للعلاج لكن لاحظت تغييرا كبيرا في شخصيتي وفي حياتي لكن منذ ان بدأت العمل وبداخلي مشاعر متضاربه من الخوف في التواصل للتصميم علي التواصل للاندماج مع الحياه التي كان من المفترض ان احياها منذ وقت طويل لكنني كنت بداخل سجني وقد خرجت ولكن مازال لدي حنين للعوده لتقوقع داخل نفسي عندما تواجهني الحياه بأعباء لا اقدر علي مواجهتها بداخلي .الحقيقه لا ادري ان كان علي ا لتعامل مع سلوك البشر الغريبه بنفس اسلوبهم وتعاملتهم ام التعامل كما يحدث في الجروب(تنقيه الاجواء والامانه مع النفس والصراحه)الحقيقه لا ادري فانا اري نفسي في مسرحيه والي الان لم احفظ دوري جيدا مثل الممثل الفاشل في مسرحيه مكسيم جوركي الحضيض التي سبق من فتره كبيره عندما كنت ادرس التمثيل دراسه حره ان العب هذا الدور دور الممثل الفاشل بالمسرحيه.فهل علي ان العب هذا الدور في الحياه ان اكون صادقا امينا مع نفسي واكون فاشلا في التواصل مع البشر و ردود الافعال الغريبه لديهم ام علي البحث عن دور اخر؟

هناك 6 تعليقات:

مجاهد يقول...

نفس السؤال اللى أنا سألته لنفسى
ومازلت بدورله على إجابه
-------------------------
مع السلامه

the real self يقول...

طيب ليه مش تجرب انك تعيش انت بذاتك اكثر من مجرد دور هتلاقي نكهه وطعم اخر استمتاع بلا حدود بالحياه شكرا

Heba y. Elnil يقول...

ده حزن ولا وتر ده قلب ولا حجر ده دمع ولا مطر

الناس سوبر ماركت بتنقي منه طرق التواصل اللي انت عايزها و التفاصيل اللي انت محتاجها و ترمي الباقي

ليا تجربة علاج سابقة و بعد صعوبات كثيرة ارتأيت حقيقة واحدة ان :
"مالي خايف خايف خايف ..."
بتحصلي من نفسي مش من اي حد.. بخاف من رد فعلي لو انا في موقف ما ححمي نفسي ولا لأ حتصرف ازاي حفشل ولا لأ..فالآخر هو مرايا لخوفي الداخلي و تجسيدات له مش اكتر

دمت بكل امان و سلام ياصديقي

Heba y. Elnil يقول...

واحشني يا صديق بقالي سنين مش سمعت صوتك

محمود يقول...

انتي وحشاني اكتر بس والله الظروف وانا مبسوط من متابعتك ليا يا احلي صديقه في الدنيا .ابقي سلمليلي علي ف كتييييييير اوي وان شاء الله هكلمك في اقرب فرصه

jonoon 3aqel يقول...

الحياة شي...و الجروب شي آخر..

لا أعني التقليل من اهمية الجروب او التقليل من الضغط الذي قد يواجهه شخص امام الجروب..
لكنه نظام علاجي فيه المشرف عليه و ايضا المستفيدين منه..
ف تعاملك فيه بيكون على أساس انك موجود (( أصلا )) في بيئة أمنة..

لازم تحط ده في بالك..

ازاي تتصرف مع الناس؟؟

اطرح سؤالك ده في المجموعه :)

تحياتي