الجمعة، 5 مارس 2010

تبطيل....... ولكن؟

بعد فتره ليست بالقصيره في مسيره التعافي بعد تغيير حياه دامت اكتر من 10 سنوات بدأت رحله التعافي التي كانت في البدايه صعبه بعض الشيئ ووفقت بأنجاز سنه و3 شهور تبطيل وبقيت تمام فل بقيت قدوه!
لو انا فعلا كده ابقي بضحك علي نفسي وعلي غيري ناس كتيره واخداني قدوه ليها .انت قوي انت ماشي كويس مش زلام تتألم او تقول انك عندك احتياج ويا تري ده لييه عشان ببساطه هما متشعلقين في التعافي بتاعي عاوزين أمل اوكي فيه أمل فيه تغيير بس مش من سنه هبقي اتغيرت هبقي تمام انا لسه بعاني صحيح مش زي الاول بس لسه فييه معاناه فيه ألم نفسي بيكون موجود في مواجهه الحياه الصعبه  .
بكون محتاج حد جنبي احكي معاه يتقبلني زي ما انا بتقبل كتيير وبسمع كتيير غيري انا مش سوبر مان عشان ميكنش عندي ضعف انا انسان عادي جدا عندي مشاعر
مواقف كتييره خلتني افكر كتيير في ترك الجروب يا تري لو روحت مره واتكلمت اني لسه بعاني من الاعتماديه ا والاحساس بالوحده هيبصولي ازاي.ممكن حد يقولي خليك في نفسك وملكش دعوه بغيرك بس غيري ده موجود قدامي مش خيال لازم يحس بيا زي ما انا بحس بيه أمال اييه لازمه العلاج الجماعي يمكن انا فاهم الصوره غلط ؟ويا ريت حد يفهمني لو انا فاهم غلط
وتخيلوا بقي الطامه الكبري لو قولت اني لا قدر الله وقعت والسنه ضاعت انا متأكد كتيير اوي هيقولوا مفيش حاجه اسمها علاج ده كدبه كبيره وسمعتها من شخص حبيت اختبره وقولتله اني وقعت وحصل مالا يحمد عقباه وخدني شماعه لييه ان العلاج صعب ونتيجته مش مؤكده!
صحيح احنا بنتشجع باللي قدامنا بس مش لازم ننسي انه بشر زيينا التغيير مش هيجي من سنه التغيير عباره عن (نضج)النضج ده بيحصل لما ابتدي اشوف نفسي بتغيير التبطيل مهم جداااااااااااااااااااااااااااا وشيئ اساسي 

كلمه التغيير مختلفه عند كل واحد فينا لييه حياه غير التاني  ولييه اسباب لمشكلته لازم نتقبل بعض  ولازم نحب بعض  في اوقاتنا الصعبه لان ده هو العلاج تقبلنا لبعض الغير مشروط
كتبت البوست ده عشان اكون صريح مع نفسي ومع كل اللي هيقراه.

هناك 9 تعليقات:

مجاهد يقول...

موافقك الرأى إن التعافى مش مجرد سنه تبطيل
أو هو تبطيل بس
والتعافى مالوش مده
لان لا نهايه ليه
زى الاحتياج لانهاية ليه
حتى الموت كلمة احتياج بتبقى لصيقة بالانسان
بخلاف المثلية
الشخص العادى بيتعرض من وقت للتانى مواقف ضعف فى الحياة اى كان خبرته وسنه
وبالتالى هو بيتعامل معاها عشان يكون قوى ويعدى لحظات الضعف
تعرف من الحاجات اللى نفعتنى فى التعافى إنى ماخودش حد ليه قدوى وده عملته من أول يوم
لان أنا مؤمن بشىء
أينعم كلنا بنعانى من الميول المثلية
بس كل واحد فينا ليه أفكاره وظروفه المختلفه عن التاني
يمكن قدوتى كانت نفسى نفسى الحقيقية اللى كنت عاوز أرجعلها من تانى
أخى بشجعك تتكلم عن ضعفك وتسيب الحكم لرد الفعل وما تسبقش الاحداث
أعتقد إن ده يكون العدل

تحياتى

غير معرف يقول...

من الطبيعي إننا نلاقي ضعف بعد فترة تبطيل (سنة تعتبر مش طويله قوي بالنسبة للتعافي من الميول المثلية .. في ناس قضوا 20 سنه في التعافي وفي ناس 6 أشهر) فالزمن في التبطيل ليس هو المقياس القاطع لحدوث التغيير
إن عملية التعافي هي السهل الممتنع أو دعني أقول مجموعة العوامل العلاجيه في المجتمع العلاجي كما ذكر الدكتور اوسم وصفي ...
هناك عدة عوامل تساعد على التبطيل وهناك عدة عوامل تساعد على التغيير وهذه العوامل لا تنحصر بالمجموعة المساندة فقط
ولكن تتعدد لتشمل الرغبه الذاتيه والإرادة والصبر وطرق اكتشاف الذات والتعامل معها ومع المشاعر والأفكار وتحدي الذات مع عدم عصرها بالذنب.
بالاضافه لمجموعة المساندة الخاصه بالمثليين المتعافين هناك اشخاص مثليين حضروا مجموعات اجتماعية اخرى واستفادوا منها
تنفيس وتفريغ الإساءات والنوح
هناك أيضا الشعور بالحميميه مع نفس الجنس دون حدوث علاقات جنسيه يساعد في التعافي
الترفيه ...لا أريد الإطاله ولكن لمست أيضاً ثقة بالنفس عندما بدأت أشرح لشخص مثلي آخر عن العلاج ! وهذا قد رفعني درجات أعلى في سلم التعافي
تختلف وسائل العلاج بحسب ظروف الشخص وبيئته وأسرته كما قال مجاهد ولكن أي كانت الظروف فهناك أنواع عديدة للعلاج ومن المؤكد أن أحد انواع العلاج يناسب شخص معين أكثر من شخص آخر ولهذا اذا تظافرت واجتمعت هذه المجموعات المناسبه لهذا الشخص فإنها سوف تحقق له العلاج حتماً ولكن يبقى الدور الأساسي واللاعب الأساسي هو الشخص نفسه لكي يكتشف ذاته أكثر ويكتشف الأساليب والطرق التي تساعده على العلاج والتعافي .
أسأل الله لنا جميعاً النضج والنمو السليم والصحي.
وفقك الله يا أخي محمود

تحياتي

باحث عن التعافي يقول...

اولا قبل ما اقول تعليقي حابب اقولك اني لسة ما دخلتش المجموعة و منتظر ادخلها قريب ان شاء الله
بس اسمحلي اقول الرأي اللي انا حاسس بيه من برا و انا ما جربتش و ما اعرفش
انا شايف ان كلامك كله صح
و شايف انك تتكلم عن ضعفك
لان كل واحد ممكن يعدي بلحظات ضعف
و اعتقد الهدف من المجموعة ان كل الناس تشجع بعض و تساعد بعض
فانت لازم تلاقي اللي يساعدك و يشجعك في لحظات الضعف دي (زي ما انت بتساعد الناس و تشجعهم)
انا شايف ان النقطة كلها ان كل واحد لازم يركز في تعافيه هو
و لما يلاقي حد محتاج مساعدة يساعده على اد ما يقدر
و كويس انه يتشجع بالناس اللي حواليه بس مش معنى كدة ان اللي سبقوه دول (سوبرمان) زي ما انت قولت
انا مبسوط اني قريت البوست ده علشان اكون واخد بالي لما ادخل المجموعة ان شاء الله (و مااخدش حد معين قدوة او اشوف حد على انه لازم يكون دايما قوي)

في الاخر ارجو انك تقبل تعليقي ده
و اتمنالك كل خير
و ان شاء الله تتكلم عن ضعفك و تقدر تعديه بسلام و تبقى اقوى و اقوى

تحياتي

mo7eb RAsol ALLAH (dr_m) يقول...

الله ينور عليك
فعلا
الناس بتبص لأى حد قطع شوط مع نفسه على إنه المنقذ اللى هينقذها من براثين الداء
ويفضلوا يسألوه ويسألوه ويسألوه
ويفضل يجاوب ويجاوب ويجاوب
لحد ما نفسه يتقطع فى إنه يفهمهم إنه بشر وإنه زيه زيهم
ومش معنى إنه بيجاهد نفسه إنه خلاص عدى وسلم
لكن للأسف ما قليل اللى يتقبل دا
والأغلب بيكون عاوز اللى قدامه زى ما هو شايفه
بس تصدق يا محمود بيصعبوا عليا
لأن من كتر أملهم وعشمهم فى إنهم يصبروا نفسهم بواحد متخذينه مثل زى ما قولت
ولما يحسوا إنهم على مشارف الخطأ
يذكروا نفسهم
ما فلان زيه زيكم ومع ذلك ما بيغلطش وماسك نفسه
وبالتالى ما يبقالهمش حجة
بس أنا حاسس باللى أنت كتبته قويييي
لأن دا بيجى باثر سلبى على الواحد اللى بتوضع فى الموقف دا
لأنه زى ما بيكون اتساعد من ناس بيكون واجب عليه وشئ من جواه بيحركه إنه يساعد غيره
وبيصبر ويخبى ويدارى اللى هو بيكون حاسس بيه
لأن همه بيكون على اللى قدامه
ويفضل يصبره ويكلمه ويقنعه خوفا عليه من نفسه
بس كثرة الكتمان بتولد الانفجار وخاصة لما ما بتبقاش عارف تتكلم علشان ما تهزش حد معاك
حاسس بيك قوى
بس بجد بقوللك اتكلم
وافصح عن اللى جواك
وقول لأى حد إن مش معنى النغيير إنى أقعد أحسبها بالورقة والقلم والثانية
الموضوع مش قفض كدا
لكن الموضوع كيف تتعايش مع اللى جواك وتعيش بصورة أحسن واقرب لله وزيك زي غيرك
تحياتى الك أخى
وربنا يكرمك ويثبتك ويلهمك الصواب فى القول والفعل

mo7eb RAsol ALLAH (dr_m) يقول...

محمود
فيه حاجة بجد عاوز اقولها لك
أنا الحمد لله كنت قطعت شوط كبييير فى التعافى بينى وبين نفسى وبمساندة ناس ما شاء الله عليها بس كله كان من خلف الشاشة (صداقة اليكترونية فقط)
واتوضعت فى نفس الموقف بتاعك
وكنت بسكت وآجى على نفسى قوي
وكانت النتيجة ؟؟؟
ادخل شوف اللى حصللى على المدنة
ادخل مدونتى واقرا البوست اللى كتبته من حوالى اسبوع او اكتر
بجد يا محمود الحمد لله إنك فطنت للى بتمر بيه بدرى
وبقوللك ما تسكتش
اوعى بجد تسكت على نفسك
وقول دايما اللى أنت حاسه
بس بحكمة
فالحكمة تقتضى إنك تقول فى الجروب
مش بشكل شخصى مع واحد ممكن يكون لسة فى البداية
ممكن تقول لواحد يكون قبلك بشوية أو بعدك
خليك واضح وصريح وفى نفس الوقت شوف اللى قدامك طبيعته ايه واتصرف بناءا على كدا

تعرف أنا نويت أروح للدكتور أوسم
وأدخل الجروب
وبالفعل قابلت ناس فى الجروب
وحسيت بإنى فعلا محتاج لدا
لأن دا اللى كنت مفتقده أثناء رحلتى وبالتالى لما كان ناقصها عنصر أكيد دا أثر عليا بالسلب
بس الحمد لله إنى انفجرت علشان أفوق للعنصر المفقود وآخد بالى منه
آسف على الاطالة

محمود يقول...

باحث عن التعافي
شكرا علي تعليقك وكويس انك فاهم انا اقصد اييه

محمود يقول...

mo7eb RAsol ALLAH (dr_m
شكرا علي تعليقك بجد جه في وقته وبجد شاكر ليك احساسك بالبوست واللي انا اقصده

أثمن من اللآلئ يقول...

عزيزي محمود :) انا عارف الي انت بتحكي فيه ده

أنا الشهر الجاي هبى كملت سنة وست شهور .. ده من ساعة مابدأت أحسب لكن هيا أطول من كده في الحقيقة :)

لكن اللي عايز أقولهولك ان وارد جداً طبعاً ان انا وانت وغيرنا نمر بظروف صعبة وده ممكن لأن بكل بساطة

أحنا اللي اتغيرنا
مش
الدنيا هيا اللي اتغيرت


فعايز اقولك التغيير اللي فينا هو اللي بيساعدنا نطلع لقدام

وطبعاً زي ما انت بتقول ... لازم نكون صرحا مع نفسنا

انا عن نفسي لسة بواجه صراعات كتير جداً .. مش بس أعتمادية ولكن مشاعر مثلية كمان

لكن مقاومتي ليها وادراكي ليها وشعور اني مش محتاجها علشان افضل عايش بقى سهل قوي

لكن ده ميمنعش اني بشعر بيها

ومؤخراً حصل موقف صعب معايا ... كنت ممكن اقع وكنت خلاص على الحركرك :)

يعني لو ممكن نقول ان الجنس في حجرة لازم تعديلها من 5 أبواب فأنا كنت عاديت أربع أبواب وكان فاضل باب واحد بس .. وكنت خلاص

لكن .. صحيت من الغيبوبة اللي انا فيه .. وصحياني ده كان صعب ممكن خلاني أخسر صاحبي ده
بالرغم من انه مش مثلي وهو كمان اللي اداني المفاتيح بتاعة الاربع أبواب
وحسيت اني ضحية لحاجة هو عايز يجربها

بالرغم من كل ده ... حبت شغل على نفسي وعليهم شوية سيكودراما :) دراما نفسية يعني قدرت أرجع من الاربع ابواب تاني ورميت مفاتيحهم في قلب البحر :)

علشان كده انا عايز أقولك انك لو كنت خلاص على أطراف السقوط ... فأملك هو التغيير اللي انت حققته قبل كده هو ده اللي هيرجعك .. مش هو ده اللي هيمنعك
في فرق كبير على فكره

المهم انت اللي يمنعك هو نفسك هو انت
لكن اللي هيرجعك للأزدهار والشعور بالانجاز هو التغيير السنة وتلات شهور :)
مبروك التلات شهور بالمناسبة :) انا لما اروح بكرةو المجموعة هاخد بتاعة التلات شهور والشهر الجاي هاروح اخد بتاعة الست شهور

هههه

تحياتي .. اتمني اشوفك بكره

يوسف

Heba y. Elnil يقول...

اسمه تعافي ياصديق
والتعافي مش سهل بس تماسك
كله score points
في صالح "ذاتك الحقيقية "